zondag 7 juni 2015

Dag 72: Belorado - Atapuerca (30,4 km - 1754,7 km)

In de wolken!
De nacht het was luid, zeer luid. Als Spanjaarden feesten dan zul je het geweten en gehoord hebben. En door het warme weer gebeurt alles op de straat, ook ’s nachts tot deze morgen. Enkele zatteriken vonden dat zij de pelgrims moesten komen uitwuiven. Vanaf kwart voor vijf stonden zij voor de herberg te lallen en telkens er iemand buiten kwam volgde een luide “buen camino”. Als ik dit had geweten was ik toch nog doorgestapt gisteren. Velen deden dit wel en hadden daardoor vandaag een kortere etappe. Het plan was om tot in Agés, net voorbij San Juan de Ortega, te gaan, maar uiteindelijk belande ik iets verder in Atapuerca (30,4 km).







 Om 6u45 begeef ik mij op pad. Het is mistig, en fris. Voor het eerst sinds ik in Spanje loop heb ik terug mijn lichte fleece en lange broekspijpen aangedaan. Het was misschien niet echt nodig maar alles weer uitdoen ...















Vandaag stijgen wij van 800 meter naar 1.150 meter als hoogste punt van de etappe. Net zoals gisteren passeer ik weer enkele dorpen, en telkens pikken pelgrims in op de weg.  Pelgrims die slimmer geweest zijn dan ik. En volgens de geruchten waren de herbergen in de dorpen ook van goede kwaliteit. In Villafranca kan ik de laatste keer water bijvullen, want vanaf dan kom je niets meer tegen tot in San Juan de Ortega.






 En vanaf Villafranca gaat het ineens heel steil naar boven tot Alto Mojapán net boven de 1.100 meter. Er staat een infobord maar buiten het bord is er niets te zien. Wij zitten in de wolken, die zoals gisteren laag hangen.























 Na deze top gaat het fors naar beneden tot aan de rio Peroja om dan weer geleidelijk te stijgen. Op de Alto Peroja staat een moment ter ere van gesneuvelden tijdens de Spaanse burgeroorlog tussen 1936 en 1939.






















 En aan de andere kant van de berg schijnt de zon, de hemel is stralendblauw en de plotse verandering van fris naar warm is zeer abrupt. Het pad loopt door bossen gedurende meer dan 9 kilometer maar door de brede laan is er weer zo goed als geen schaduw. Dit zijn weer verschillende Napoleonnekes na elkaar. Maar buiten bomen hebben wij niet veel gezien.







Net voor San Juan kom ik uit het bos en het landschap is weer wondermooi. Het lappendeken van de graanvelden is er eentje in alle tinten. Maar nieuw voor mij is de blauwe schijn van een graansoort die ik niet kan thuisbrengen.


thuisfront heeft dit opgezocht : het is gerst.










 San Juan de Ortega is een dorp met 20 inwoners, maar vooral bekend om de mooie kapel (spijtig, maar in stellingen op dit moment).






















Het is een bedevaartsoord naar de beeltenis van St Juan de Ortega, een beeltenis die ook in processie in Burgos gedragen wordt. Hier kun je de eerste keer water nemen aan een fontein, er is een bar/restaurant en er is ook een albergue.







Volgens de gids stopt de etappe hier, maar ik ga nog even door, ik wil korter bij Burgos eindigen om morgen meer tijd te hebben om de stad te bezoeken.

 
 Het plan was om door te gaan tot Agés (3,6 km). In Agés vind ik de herbergen maar niets.
 De gemeentelijke herberg, boven een restaurant heeft niet eens een keuken of andere voorzieningen. Je betaalt er 9€ voor een bed op dortoir en 22€ half pension, maar het ontbijt is ten vroegste vanaf 7 uur.












 Ik ga nog een dorp verder, naar Atapuerca (2,5 km). De gemeentelijke herberg blijkt ook niets te zijn maar in de Albergue Peregrino blijkt het beter te zijn. Kamers (kleine) met 6 bedden , voor ieder bed een kastje en een stopcontact, een keuken, wasmachine, droogkast, ... En een mooie grote tuin waar wij bij dit weer dankbaar gebruik van kunnen maken. Je betaalt hier 8 euro. In het dorp is ook een cantina en een kleine supermarkt/bakker.











 Wij spreken met zes pelgrims af om samen voor het eten (en drank) te zorgen. Drie Brazilianen, een Duitser, een Amerikaan en ik. Op het menu: pasta, wat dacht je, dat kan iedereen maken, maar hier doen wij het wel met allemaal verse producten. De voertaal is Engels en de gesprekken zijn boeiend. Dit is ook de camino, als je dit zelf wil natuurlijk, want contact maken moet je zelf doen!







4 opmerkingen:

  1. Jan,van rust was er deze nacht niet veel sprake.ik kreeg een verkeerde indruk vanwege:"in de wolken"ik dacht dat je in de wolken was van je verblijf in de alberge.dat was dus duidelijk niet het geval.chapeau dat je in je niet uitgeruste toestand toch nog 30 km hebt afgehaspeld.hopelijk vannacht een betere nachtrust.slaap rustig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan,van rust was er deze nacht niet veel sprake.ik kreeg een verkeerde indruk vanwege:"in de wolken"ik dacht dat je in de wolken was van je verblijf in de alberge.dat was dus duidelijk niet het geval.chapeau dat je in je niet uitgeruste toestand toch nog 30 km hebt afgehaspeld.hopelijk vannacht een betere nachtrust.slaap rustig !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet van Burgos. Ik ben er enkele jaren geleden geweest en vond het de moeite !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jan,ik zie 2 soorten graan : tarwe en koren met de blauwe korenbloemen die ertussen groeien.gerst groeit niet zo hoog volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen