maandag 8 juni 2015

Dag 73: Atapuerca - Burgos (19 km - 1773,7 km)






Een korte etappe vandaag, 19 kilometer naar Burgos. Met zes op een kamer maakt het ’s morgens toch allemaal wat rustiger. Om 6u45 ben ik gepakt en gezakt op weg voor alweer een nieuwe dag. Na Atapuerca moeten wij nog één maal omhoog, tot 1.050m. Het duurt niet lang of ik loop weer in de wolken.











 Het is een pittige, korte klim en wanneer ik boven ben beginnen er juist wat gaten te vallen in de mist waardoor het landschap zichtbaar wordt. De afdaling is op een echte potenbreker, slecht voor je voeten die naar alle kanten klinken. Hier moet je opletten voor je pezen.



 Eens beneden kom ik op een asfaltweg en dat zal zo blijven tot ik in Burgos aankom. Gezien de foodsharing van gisteren had ik niet genoeg eten meer in mijn voorraad, dus moet ik vandaag voor de eerste keer ontbijten in een bar in Orbaneja. Je kunt Burgos binnenkomen langs drie verschillende opties: eentje langs de weg; eentje langs de rio Arlazón en eentje daar tussenin. Blijkbaar heb ik die splitsing gemist waardoor ik op de minst aantrekkelijke route kom. De weg loopt rond de luchthaven van Burgos  en door Vilkafriá, een voorstad van Burgos.




















 Er is gelukkig niet veel verkeer en eens ik Burgos binnenkom is er een voetpad. Ik heb het eerder al verteld, de aanlooproutes voor grote steden zijn meestal niet zo aantrekkelijk, maar Burgos beloofd dat helemaal goed te maken.
Ik wandel door het bedrijvenpagina gedurende zeker vijf kilometers. En net voor het binnenkomen van Burgos is er opschudding en een grote rookontwikkeling. Het brand ergens in een fabriek denk ik, maar als ik dichter kom zie ik wat er aan de hand is.  Bij de Bridgestone-fabriek is een syndicale actie aan de gang. De manifestanten hebben een grote berg autobanden in brand gestoken. De politie moet de weg afsluiten en de brandweer moet aanrukken. Ik hang mijn buff voor mijn mond en neus en ga er door, in het midden van de rijweg. In Burgos moet je goed uitkijken naar de gele pijlen die de weg aanduiden. Het stond al in mijn gids dat de bewegwijzering beter kon. Wat steden betreft is dit inderdaad al van het minste dat ik ben tegengekomen, maar blijkbaar voldoende want ik ben niet een keer verkeerd gelopen. Ik ben nog een uurtje te vroeg voor de albergue municipale die om 12 uur open gaat.
















De rugzakken worden netjes op een rij geplaatst en ik kan in het cafeetje er tegenover een pintje gaan drinken vergezeld van enkele tapa's.












 Ondertussen is ook Hans, mijn
 Duitse kameraad ook geland, hij heeft toch niet op zijn vrienden gewacht en is  ook verder gegaan. Onze dagelijkse praatjes kunnen weer verdergaan.






Het onthaal is werkelijk  heel snel en zonder veel tralala. Ik lig op de eerste verdieping, in een ruimte voor vier bedden (2 stapelbedden). Het geeft wat de indruk van een kast te zijn, maar alles is prima. Iedereen heeft nog een kast waar je rugzak gemakkelijk in past, en bij het bed een individueel lichtje en stopcontact. De schoenen moeten beneden blijven en verdwijnen in grote kasten op hetzelfde nummer als het nummer van je bed. Het is hier groot, en alle voorzieningen zijn aanwezig. Voor WiFi moest ik eerst een formulier invullen in het toeristisch infokantoor en dan kreeg ik een code. Het netwerk is echter niet sterk genoeg waardoor ik mijn foto’s er niet door zal krijgen.






 En dan naar het pareltje van Burgos: de kathedraal. Als pelgrim betaal je 3 of 4 euro (ben niet meer zeker) en je krijgt ook een extra stempel. De prachtige gotische kathedraal staat op de  UNESCO-werelderfgoedlijst. De bouw startte in de XIIde eeuw en zal meer dan 330 jaar duren. De kapellen, die door verschillende bisschoppen zijn gefinancierd zijn een voor een pareltjes. Er staat en hangt ook werk van Vlaamse kunstenaars uit die tijd.























































































 Een pronkstuk, volgens mij, dat niet eens vermeld wordt in de audio-rondleiding is het schilderij Maria-Magdalena van Leonardo Da Vinci. Als je Spanje bezoekt moet je deze kathedraal gezien hebben. Maar de rondleiding duurt lang en ik heb niet veel tijd. Er is nog zoveel te zien en te beleven in Burgos. Maar Het zal voor een andere keer zijn, als toerist hoop ik ...























Geen opmerkingen:

Een reactie posten